دمپر پروانه ای
Rate this post

دمپر پروانه ای:

از دمپر پروانه ای برای تنظیم مقدار هوای عبوری از دریچه های گرد استفاده میشود. با توجه به نحوه باز شدن پره های این نوع دمپر، توزیع هوا از دریچه تقریبا متقارن باقی می ماند.

دمپر نیم صفحه:

دمپر نیم صفحه به روی دریچه های گرد و چهارگوش نصب میشوند. با توجه به نحوه باز شدن پره دمپر، از این مدل به عنوان دمپر هوابر در بخشهایی از کانال که نمیتوان انشعاب گرفت استفاده میگردد. در هنگام نصب پره باید به گونه ای باشد تا در هنگام باز شدن هوا را به سمت دریچه هدایت کند.

دمپر پروانه‌ای از یک قسمت استوانه‌ای که دارای دو پره که به شکل نیم دایره است تشکیل شده است. که به وسیله تنظیم کردن این پره‌ها به خوبی میتوان جریانات عبور هوا را تغییر داد. برای آشنایی بهتر مطالب این مقاله را مطالعه کنید.

معرفی دمپر پروانه‌ای

این دمپر جز پرکاربردترین ابزارها است که در فعالیت‌های صنعتی از آن استفاده میشود. دمپرها دارای انواع گوناگونی است که از انواع آنها را نام میبریم مانند: دمپر وزنی,دمپر ضد انفجار, ضد حریق, پروانه‌ای, دیافراگمی و یا دمپرهای خیلی کوچک و خیلی بزرگ میتوان نام برد. اما مدل پروانه‌ای این دمپر بسیار مهم و کاربردی است. در ادامه مزایای این دمپر را ارائه میدهیم.

بیشتر بخوانید :
دمپر کانالی

دمپر پروانه‌ای چیست؟

در مجموع باید گفت دمپر یک وسیله‌ای است که با آن جریان موادی که در یک سیستم عبور میکند است. مدل پروانه‌ای آن بسیار ساده و بهینه شده است و باعث میشود هوای موجود به سادگی وارد و خارج نشود که در کنار منبع تولید قرار دارد که در سیستم کانالی هم به کار رفته است.

تفاوت دمپر و دریچه در چیست؟

قبل از شروع توضیح در زمینه دمپر باید در مورد تفاوت‌های آن با دریچه مواردی را توضیح داد. برخی از افراد تصور دارند این دو یک کاربرد دارند ولی دریچه خروجی سیستم است و دمپر نزدیک به بخش مرکزی سیستم است. نکته مهم این است که دمپر یک راندمانی در جهت تنظیم جریان هوا ایجاد میکند.

بیشتر بخوانید :
دریچه خورشیدی

عملکرد دمپر پروانه‌ای چگونه است؟

ساختار اصلی این دمپر با دیگر مدل‌ها دارای تفاوت است. زیرا از دو دریچه که به صورت نیم دایرهای و فلزی است ساخته شده است. این دو نیم دایره حول لوله مرکزی و بر روی یک استوانه قرار دارد. طریقه باز و بسته شدن در این دمپر کمی فرق میکند به نسبت دیگر دمپرهای صنعتی که درحال فعالیت هستند. به دلیل آن که دسترسی برای باز و بسته کردن این دریچه‌ها وجود ندارد برای دسترسی به این فرایند یک پیچ بلند را در بین لوله مرکزی قرار داده‌اند و آن را به بدنه استوانه‌ای متصل میکنند.

البته این پیچ به کمک دو اهرم به صفحه وصل شده است. برای آن که جریانات هوا و مواد عبوری را تنظیم کنید میتوانید موقعیت پیچ را بسته به نیاز خود تغییر دهید. د راین حالت صفحه فلزی را به خوبی در موقعیت مورد نیازتان قرار دهید.

بیشتر بخوانید :
جت نازل

ورق استفاده شده در دمپر پروانه‌ای

این دمپر برای بسیاری از صنایع استفاده میشود به همین دلیل ورق‌های استفاده شده در آن مختلف است. بسته به نیاز افراد نوع آن تعیین میشود ولی در مجموع دمپرها از سه نوع ورق تهیه میشوند که شامل ورق روغنی, گالوانیزه و ورق استیل است.

  • ورق استیل در صنایع گوناگون که نیاز است از این دمپر استفاده شود در کیلین روم‌ها مورد استفاده قرار میگیرد.
  • این دمپرها را میتوانید در رنگ‌های گوناگون سفارش داد ولی از آنجایی که در این دمپر از پرچ و لوله استفاده میشود ممکن است اختلالاتی در کارکرد آن به وجود بیاید.

ویژگی‌های دمپر پروانه‌ای

از مهم ترین ویژگی‌های این دمپر این است که دارای قدرتی بالا در جهت مسدود کردن جریان هوا است. به گونه‌ای که اگر دریچه‌ها به صورت کامل بسته شود 99 درصد از عبور این جریانات جلوگیری میکند.

بیشتر بخوانید :
دمپر هوا 

از ویژگی‌های دیگر در این دمپر این است که توازن مناسبی بین جریان عبور در بین دریچه‌ها ایجاد میکند. به این صورت که پس از تنظیم کردن زاویه صفحه‌ها مواد از هر د دریچه به یک میزان خارج میشود.  معمولا جنس این دمپرها از گالوانیزه است. به همین منظور وزن این محصول بسیار کم است و جابه جایی آن به نسبت دیگر دمپرها ساده‌تر است.

تولید محتوا و سئو توسط شرکت طراحی سایت تفکربرتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.